Vad är Google Tag Manager och varför bör ditt företag använda det?
Tag Manager är ett gratis tagghanteringssystem från Google som låter dig hantera och distribuera marknadsföringstaggar (kodavsnitt eller spårningspixlar) på din webbplats (eller mobilapp) utan att behöva ändra koden på sidan.
Du uppdatera enkelt dina taggar för konverteringsspårning, remarketing samt webbplatsanalys. Utöver detta finns flertalet andra alternativ för spårning. Från scrolldjup, skickade formulär till antal sålda produkter. Koden ändrar du enkelt i Tag Manager utan att behöva vänta på att IT-avdelningen implementerar in det på webbplatsen.
Tagghantering underlättar samt frigör marknadsförings- och utvecklingsresurser och bidrar till att din marknadsföring blir snabbare och effektivare. Ni får möjligheten att lansera kampanjer enklare än någonsin. Det blir väldigt praktiskt när ni har många taggar att hantera eftersom all kod är lagrad på ett ställe.
Hur använder man Google Tag Manager?
Google Tag Manager är ett kostnadsfritt verktyg som låter dig distribuera taggar (skript) på dina webbsidor utan att behöva redigera koden för webbsidorna. Taggar kan användas för att spåra webbplatstrafik, förstå användarbeteende och mäta marknadsföringseffektivitet.
För att använda Google Tag Manager måste du först skapa en behållare för din webbplats. Behållaren är platsen där du kommer att lagra alla dina taggar. Du kan sedan lägga till behållarkoden på dina webbsidor.
När behållarkoden är på plats kan du börja lägga till taggar i behållaren. Det finns en mängd olika taggar tillgängliga, inklusive de för att spåra webbplatstrafik, förstå användarbeteende och mäta marknadsföringseffektivitet. Du kan också skapa anpassade taggar.
Du kan hantera alla dina taggar i Google Taggstyrning. Detta inkluderar att redigera eller ta bort befintliga taggar och lägga till nya.
Vilka är fördelarna med Google Tag Manager?
När man väl kommer över inlärningskurvan av vad man kan göra i Google Tag Manager öppnas en värld av möjligheter. Du kan nu ställa in och spåra grundläggande händelser som PDF-nedladdningar, utgående länkklick eller skickade kontaktformulär. Eller varför inte komplicerad, förbättrad e-handelsspårning av produkter och utökade funktioner för remarketing i din marknadsföring.
Här är några fördelar som GTM erbjuder:
- Det kan hjälpa din webbplats att ladda snabbare beroende på hur många taggar du använder.
- Det fungerar med produkter som inte kommer från Google (Facebook, Instagram, LinkedIn är bara några exempel).
- Ökad flexibilitet och möjlighet att testa olika implementationer.
- All tredjepartskod lagras på samma ställe.
GTM erbjuder ett förhandsgransknings- och felsökningsläge så att du lätt kan se vad som fungerar och vad som inte fungerar innan du går live med uppdateringar.
Vad kan man spåra i Google Tag Manager?
Här är några exempel på vad man kan spåra med GTM:
- Händelser (klick på länkar, nedladdningar, startade samtal, skickade mail).
- Spårning av scrolldjup. Med möjlighet att få insikter i hur mycket av innehållet besökare ser.
- E-handel händelser (produkter i varukorgen, avhopp från checkout, remarketing)
- Visade videoklipp
Hur kan vi hjälpa dig med att implementera bättre spårning?
Hos oss på Snabbanalys kan du få hjälp att komma i gång och arbeta med Google Tag Manager. Vi erbjuder en heltäckande tjänst där du som företag får hjälp med att planera din spårning, implementera spårningen samt felsökning.
Vi kan lära er hur man på bästa sätt använder sig av verktyget, såväl som sköta hela processen åt er och rapportera resultaten.
Vill du också implementera korrekt spårning så att din data kan jobba åt dig? Kontakta oss på Snabbanalys redan idag så berättar vi mer om vad vi kan göra för just dig!