Optimera din annonsering med Google Shopping Annonser
Med hjälp av Google Shopping får ni möjligheten att visa upp er produktkatalog direkt bland sökresultaten. Här kommer dina produkter visas med både bild och pris vilket gör att ni sticker ut lite extra från vanliga textannonser. E-handlare kan med hjälp av Shopping visa upp sitt breda sortiment och synas för relevanta sökningar.
Produkterna laddas enkelt upp till ett Google Merchant Center-konto och man kan utöver att annonsera via Google Ads även visa upp sina produkter organiskt bland sökresultaten. Med andra ord har man chansen att synas utan att betala för annonsering. För en traditionella E-handlare står shoppingannonseringen för runt 20-30% av trafiken som kommer via Google Ads.
Hur fungerar Google Shopping annonsering?
Genom att länka sin produktkatalog till Merchant Center får man chansen att visa upp produkterna med både text, bild samt pris. Detta leder i sin tur till att man kan visa upp flera produkter och presentera dem effektivt för potentiella köpare.
Google Merchant Center hjälper dig att enkelt ladda upp din produkt- och butiksdata till Google och gör den tillgänglig för kunder bland sökresultaten.Man har då chansen att visa upp sina produkter utan att betala för annonsering. Dock bör man ha i åtanke att det troligen inte kommer leda till störe antal besökare.
Med hjälp av Google Ads kan man använda produktdatan i Merchant Center för att annonsera och nå ut till potentiella kunder med shoppingannonser eller Performance Max som är den nyare annonstypen. Google Ads ger oss möjligheten att optimera olika inställningar som inriktning, produktutbud samt budgivning.
För att ha bäst chans att synas bland relevanta sökresultat är det viktigt att man optimerar produkterna med bra produktbeskrivning samt bilder av hög kvalitet. Utöver detta så är det även viktigt att din sida laddar snabbt samt att navigationen gör det lätt att hitta informationen som man är ute efter.
Hur mycket kostar Google Shopping annonsering?
Kostnaden för Google Shopping beräknas likadant som för Google Sök. Kostnad per klick (CPC) är olika för olika produker samt orter. Varje sökord har sin egna svårighetsgrad/pris. Du betalar alltid det minsta beloppet som krävs för att gå förbi och rankas över annonsören som ligger under er.
Standardkampanjer för Google Shopping ger ett praktiskt tillvägagångssätt där man kan modifiera flertalet av parametrarna. Google Smart Shopping-kampanjer använder i sin tur A.I för att anpassa buden efter bästa förutsättningarna.
Hur kan vi hjälpa dig med att nå ut till potentiella kunder med Google Shopping?
Google Shopping kan blir relativt krångligt i takt med att ditt produktutbud ökar. Därför är det viktigt att man ser över annonseringen kontinuerligt för att förbättra resultaten och se till att pengarna inte slösas i onödan.
Vi vill finnas där hela vägen, från planering till uppföljning. När vi hjälper våra kunder med annonsering via Google Shopping gör vi det genom att följa dessa steg:
1. Vad bör vi göra för att uppnå bäst resultat?
Med hjälp av en behovsanalys tar vi reda på vad som är viktigt för just er och hur vi bör gå tillväga för att uppnå resultaten.
2. Google Merchant Center optimering
Vi går igenom ditt Google Merchant Center och ser till att dina produkter är korrekt uppladdade samt att länkningen med Google Ads fungerar.
3. Implementering av spårning
Spårning av e-handel implementeras i Google Analytics samt i Google Ads. Detta leder till att vi kan förse Google Ads med korrekt data så att kontot lär sig hitta rätt målgrupp snabbare. Utöver detta kan vi lättare följa upp vad som funkar.
4. Google Shopping-kampanj / Google Smart Shopping-kampanj
Vi skapar en kampanj utifrån behovsanalysen enligt Googles “best-practices”. Med andra ord ställer vi in kampanjen efter Googles riktlinjer för optimala resultat.
5. Optimeringar/Förbättringar
Dina Google Shopping-kampanjer optimeras kontinuerligt för att säkerställa att vi uppnår bästa resultat. Detta gör vi genom att använda Google Analytics samt Google Data Studio för att mäta resultaten samt för att få djupare insikter i vad som fungerar.
6. Optimeringar/Förbättringar
I slutet av varje månad skickar vi iväg en rapport där vi går igenom resultaten. Utöver detta dokumenterar vi även alla optimeringar via text samt video så att du enkelt kan se hur dina kampanjer har presterat.
Varför ska du anlita Snabbanalys?
Vi har lång erfarenhet inom branschen och vi förstår vikten av Google Shopping och vad man kan få ut av det. Vi ser saker som du kanske inte ser, vad gäller optimeringar, inställningar, konverteringar och felhantering. Vi på Snabbanalys bryr oss om våra kunder och vi vill såklart att ni ska lyckas! Därför erbjuder vi vår expertis när det kommer till Google Shopping – så att ni kan få hjälp att optimera er försäljning, öka lönsamheten och nå ut till rätt kunder.
Kontakta oss på Snabbanalys redan idag och låt oss berätta mer om vad vi kan göra för att hjälpa dig!